Etter Ernas nedstenging torsdag 12. mars, ga vi beskjed til alle ansatte om at vi startet med flest mulig på hjemmekontor fra mandag morgen 16/3. Vi etablerte kriseteam og utvidet beredskapsgruppe og laget beredskapsplaner. 70% ansatte startet på hjemmekontor på mandagen. Det gikk veldig bra. Vi var i gang med vår nye hverdag.

Vi har digitale statusmøter hver dag i alle team. Vi har fulgt myndighetenes råd for å hindre smittespredning, og blant annet stengt kantinen. Alle i banken har vært utrolig løsningsorienterte og jobber på for å hjelpe kundene hver dag. Alle kundene skulle få nødvendig hjelp, mest mulig uten fysiske møter. Dette var en litt ny hverdag for oss.

Vi låste dørene og sa at kunder måtte ha avtale for å komme inn. I starten var det ca 10-15 kunder innom om dagen, de fleste skulle i signeringsmøter eller trengte hjelp. I praksis tror jeg de fleste som kom på døren og ville inn fikk komme inn, selv om de bare skulle betale en giro til røde kors på 150,-. Det økte fort til ca 40 besøk om dagen, og forrige uke bestemte vi oss for at nå var det tid for å slippe inn alle som ønsker det uten å måtte banke på, så lenge de er frisk og overholder smitteverntiltakene.

Noen ekstra tiltak ble vurdert og vi startet opp med åpne dører på tirsdag denne uken. Vi har nå pleksiglass foran informasjonen og det sprites etter alle smittevernsregler. Vi har en ansatt som sitter og jobber ved inngangsdøren og ser til at det kun er 4 kunder inne i kundelokalet samtidig. Vi har egne kundemøterom i front som benyttes og bord vaskes av etter hvert besøk. Dette fungerer bra.

De ansatte er gradvis tilbake på kontorene. Vi startet med 70% hjemme, nå er vi ca 40-50% hjemme, og neste uke ca 30%. Det ser jo lovende ut med smittetallene nå, og vi har god plass i lokalene og stort sett bare lokale ansatte som kommer seg til jobb uten offentlig transport.

Mellom de ansatte har vi holdt motet og stemningen oppe med mye moro på tavlemøter med video på messenger, felles Skypemøter med Kahoot på fredager og ellers litt tøys&tull på den interne facebooksiden til banken. I tillegg har vi gledet oss stort over nye løsninger fra Eika Gruppen som også har forenklet bankhverdagen i disse dager, med robotløsninger for avdragsfrihet og digitale signeringsrom for kundene for å nevne noe. Dette har bidratt positivt og fungerer helt glimrende. Vi har tatt et kvantesprang på digitale kommunikasjonsformene, da fellesmøter blir avholdt på ulike digitale plattformer. Dette er lærdom vi tar med oss videre, inn i ny tid.

Samtidig har jeg i denne tiden erfart at ingenting kan fullt ut erstatte den gode samtalen i samme rom – den savner jeg aller mest! Kreative prosesser, vanskelige dilemma, utfordringer kundene står i, og interessekonflikter løses fortsatt best i samme rom. Folk liker folk. Så jeg gleder meg virkelig til å møtes igjen i vår nye normal med 1 meters avstand og vask av hender minst 10 ganger om dagen!

Mye av min hverdag som banksjef har vært å ha oversikt over situasjonen og kommunisere internt og eksternt. Jeg har pratet med mange fortvilede bedriftskunder og gründere som sliter. Ca 10% av porteføljen på PM er innvilget avdragsfrihet og vi har så langt innvilget 12 statsgaranterte SMB lån. Vi i banken har prøvd å hjelpe alle.

I tillegg har vi hatt flere runder med renteendringer, kvartalsregnskap og annet "moro" i denne perioden. Driften har fungert overaskende bra, tatt alle forhold i betraktning, og nå er det behov for å rette blikket fremover.

Vi er godt på vei tilbake til den nye normalen.

 

Ønsker dere alle en strålende fin helg og en fantastisk 17. mai.

 

Håper vi snart sees!

 

Hilsen Siri

Adm. banksjef